Viktigt att veta om materialförsörjning Covid-19
På denna sida har vi samlat frågor och svar på det som är viktigt för verksamheten att veta om materialförsörjningsarbetet Covid-19.
Fråga: Det är brist på vissa typer av material som behövs i arbete med smittade patienter. Vi får inte det material vi beställer från Länsservice. Hur fördelas materialet som Region Norrbotten får tag på?
Svar: RKL (Regions Kris Ledning) har fastställt en prioritering vilka avdelningar som ska ha vilken typ av skyddsmaterial, samt vilka som vid en bristsituation ska prioriteras först. Prioriteringslistan är grunden för Länsservice dagliga beslut om hur material ska fördelas. Prioriteringen är gjorde enligt prioriteringsprinciperna som beskrivs här.
Fråga: Varför behöver vi inventera material så ofta? Vad används den insamlade informationen till?
Svar: Som beskrivet i frågan ovanför, görs nya prioriteringar varje dag om var material ska skickas utifrån behov. Vissa avdelningar och sjukhus får mycket gåvor från företag och privatpersoner, som inte skulle komma med i Länsservice statistik om vi inte inventerade. En till två gånger i veckan skickar vi också begäran till Socialstyrelsen om att få material från dem där vi har stor brist. För att de ska förstå hur stort vårt behov är i förhållande till andra regioner, behöver vi ha aktuella siffror som påvisar hur mycket material vi har att tillgå både på lagret och ute i vården.
Fråga: När vi beställde en artikel fick vi en annan artikel skickad till oss istället. Varför?
Svar: Då det är brist på viss typ av material letar inköp ständigt ersättningsartiklar som har motsvarande funktion. På denna sida har vi sammanställt en lista med artiklar med godkända ersättningsartiklar som går att använda istället för de ordinarie artikeln.