Under varje rubrik finns det länkar till blanketter och informationsskrifter.
Konsultation specialistteam hjälpmedel
Kommunikationsteamet (konsultation)
Kognition - Huvudsaken (konsultation)
Sitteamet (konsultation)
Förskrivning av hjälpmedel
Förskrivningsprocessen, Så går det till att låna ett hjälpmedel
Förskrivning av hjälpmedel
Ersättningskedja
Lånevillkor
Information till personal om förskrivet hjälpmedel
Särskild förskrivning av dyrare lågfrekventa hjälpmedel
Riskanalys
Specialanpassning
Utvärdering av förskrivet hjälpmedel GAS
Överrapportering vid förskrivning av hjälpmedel
Olyckor och tillbud med hjälpmedel
Checklistor och patientinformation
Antidecubitusmadrass
Cykel
Elrullstol
Epilepsilarm
Fristående toalettsits med inbyggd lyftanordning
Förstoringsglas
Hygienstol med hjul
Personlyft Montering fast montage - taklyft
Peruker
Ramper
Rollator
Rullstol-manuell
Samtalsapparat
Sittdyna
Ståskal
Säng
TENS-apparat
Övrig information
Konsumentprodukt
Lånevillkor
Tips för att hålla sig varm
Trycksår - Information till personal
Tyngdtäcke
Återlämning av hjälpmedel
Rutinbeskrivning
Andningshjälpmedel och tillbehör
Asylsökande och flyktingar, internt Region Norrbotten
Epilepsilarm
Förskrivning av hjälpmedel i samband med utskrivning från sluten hälso-och sjukvård
Förskrivnings- och kostnadsansvar i samband med vårdtid på sjukhus, korttidsvistelse
Kompressionsstrumpa armar och ben
Ortoser
Överrapportering vid förskrivning av hjälpmedel
Flyttärenden
Flytt inom länet
Flytt till och från länet
Försäkringsärenden
Försäkringsärenden (skadade/förlorade hjälpmedel)
Återlämning/återköp
Återlämning/retur av hjälpmedel
Återköp av lagerhållna artiklar
_________________________________________________________________________________________
Riskanalys - checklista
Checklista - Riskanalys vid förskrivning av hjälpmedel
Riskanalys vid specialanpassning- blankett
Syftet med en riskanalys är att förskrivaren identifierar och värdera risker innan förskrivning av hjälpmedel. Ovanstående checklista - riskanalys kan användas eller alternativ som är framtaget av vårdgivaren. Specifik riskanalys-blankett finns framtagen för att användas tillsammans med tekniker vid specialanpassning.
Förskrivning av hjälpmedel
Förskrivning av hjälpmedel - blankett
Vid förskrivning av hjälpmedel kan beställning av hjälpmedel från Länsservice göras på olika sätt:
- De yrkesgrupper som är frekventa hjälpmedelsförskrivare ska göra beställning av hjälpmedel via datasystemet webSesam.
- Den förskrivare som endast vid enstaka tillfällen förskriver hjälpmedel kan använda blanketten" Förskrivning av hjälpmedel" eller via C2 beställning.
Vid förskrivning av bröstprotes och peruk används särskild förskrivnings- och beställningsblankett eftersom dessa hjälpmedel utprovas av företag på öppna marknaden som landstinget skrivit avtal med. Sådan blankett beställs från Länsservice eller hjälpmedelskonsulent.
Förskrivning av hjälpmedel i samband med utskrivning från sluten hälso- och sjukvård
Rutin vid förskrivning av hjälpmedel i samband med utskrivning från sluten hälso- och sjukvård
Syftet med rutinen är;
- samverkan vid hjälpmedelsförskrivning i samband med utskrivning från sluten vård
- att patientsäkerhet säkerställs vid hjälpmedelsförskrivning i vårdkedjan
Förskrivnings- och kostnadsansvar i samband med vårdtid på sjukhus, korttidsvistelse
Förskrivning utanför ersättningskedja
Ersättningskedja innebär att det äldsta hjälpmedlet med likvärdig funktion levereras ut i första hand. I de fall den bindande erättningskedjan inte kan godtas görs förskrivning via blanketten "Förskrivning av hjälpmedel " ( där man markerar att det gäller försrkivning utanför ersättnignskedjan) eller via C2 beställning.
Förskrivningsprocessen, patientinformation
Så går det till att låna ett hjälpmedel är en patientinformation som finns i två versioner; textad och med bildstöd. Patientinformationen ska ses som ett komplement till den muntliga information som lämnas av förskrivaren i patientkontakterna. Den kan bl.a underlätta i planeringen för utprovning och uppföljning och göra patienten mer delaktig i förskrivningsprocessen.
Så går det till att låna ett hjälpmedel, text
Så går det till att låna ett hjälpmedel, bildstöd
Särskild förskrivning av dyrare lågfrekventa hjälpmedel
Remiss Särskild förskrivning
Lathund Särskild förskrivning
Hjälpmedel utanför sortiment - Information om beställning från Länsservice
För att säkerställa en vård på lika villkor och för att kunna ha en samlad kompetens av dyrare och lågfrekventa hjälpmedel förskrivs dessa hjälpmedel efter särskild rutin s.k. särskild förskrivning. Rekommendation om förskrivning kan ske enligt gällande riktlinjer ges av Länshjälpmedelsgruppen.
Förskrivare som bedömt att ett dyrt eller lågfrekvent hjälpmedel är rätt hälso- och sjukvårdsåtgärd enligt regionens och kommunernas gemensamma riktlinjer för förskrivning av hjälpmedel, skickar Särskild förskrivning som remiss i VAS eller pappersblankett till Länshjälpmedelsgruppen.
Om hjälpmedlet inte finns i ordinarie sortiment gäller specifika hyresregler.
Information till personal om förskrivet hjälpmedel
Information om förskrivet hjälpmedel
Vid förskrivning av hjälpmedel informerar/instruerar förskrivaren patient, närstående och personal hur hjälpmedlet ska användas och hanteras på ett säkert sätt och dokumenterar detta i journalen. För att informera personalens arbetsledare om vilka av personalen som har informerats används blanketten Information om förskrivet hjälpmedel. Den personal som deltagit vid informationstillfället skriver under blanketten och förskrivaren skickar den till personalens arbetsledare.
Kommunikationsteamet
Konsultation - Kommunikationsteamet
Om patienten är berättigad till kommunikationshjälpmedel enligt gällande riktlinjer för förskrivning av hjälpmedel skickas konsultationsremiss till Kommunikationsteamet. Remissen skickas i VAS eller som pappersblankett.
Sitteamet
Konsultation - Sitteamet
Vid behov av specialistkompetens vid sittproblematik remitteras patienten till Sitteamet. Remiss skickas i VAS eller som pappersblankett.
Kognition - Huvudsaken
Konsultation - Kognitionsteamet
Vid behov av specialistkompetens gällande kognitiva hjälpmedel kontaktas Huvudsaken. Remiss skickas i VAS eller som pappersblankett.
Konsumentprodukt
Information om din förskrivna konsumentprodukt - patientinformation
Information om din förskrivna konsumentprodukt är en skriftlig information till den patient som får en konsumentprodukt utprovad.
Den innehåller en checklista och bl.a. information till patienten om att patientskadeförsäkringen inte gäller vid vårdskada som uppstår på grund av fel hos en konsumentprodukt.
Hantering av ärenden och avvikelser till Länsservice
Ärenden och avvikelser rörande hantering av hjälpmedel ska rapporteras till Länsservice.
Det är en kvalitetssäkringsåtgärd inom hjälpmedelsverksamheten för att kunna åtgärda eventuella brister i rutiner samt för att kunna informera och/eller påverka leverantörerna. Länken till anmälning av ärenden och avvikelser till Länsservice hittar du på hjälpmedelsportalens första sida.
Olyckor och tillbud med hjälpmedel
Anmälan olycka/ tillbud med hjälpmedel
Ett tillbud med brukare där ett hjälpmedel varit inblandat som orsakat skada eller kunnat orsaka skada på burkare ska alltid rapporteras in till Länsservice. Inblandat hjälpmedel utreds alltid och ska skickas tillbaka i befintligt skick uppmärkt till Länsservice. Använd blankett ovan för inrapportering av olycka tillbud.
Personlyft
Rutinbeskrivning vid utprovning av personlyft med tillbehör
Individuellt lyftschema
Information om förskrivet hjälpmedel
Lån av taklyft - patientinformation
Inspektion av lyftsele
När personlyft förskrivs ska förutom medföljande bruksanvisning ett Individuellt lyftschema skrivas. Det individuella lyftschemat är en information till den som hanterar lyften, på vilket sätt personlyften ska användas, för just den person som lyften är utprovad till. Det individuella lyftschemat ska förvaras synligt vid personlyften.
Den som hanterar lyften ska informeras/instrueras hur lyften och lyftselen ska användas och skötas på ett säkert sätt. Blanketten Information om förskrivet hjälpmedel används för att informera personalens arbetsledare.
Inspektion av lyftsele bör ske efter varje tvätt, minst var 6:e månad. Blanketten Inspektion av lyftsele med signeringslista ska användas och förvaras tillgänglig för personalen hos brukaren för att säkerställa att endast tillförlitliga lyftselar används.
Information om periodisk inspektion av lyftsele finns även på leverantörernas webbsidor.
Taklyft
Innan taklyft monteras ska förskrivaren inhämta skriftligt godkännande av fastighetsägaren. Rutindokumentet Monteringsbeställning fast montage används. Förskrivaren tar med blanketten vid lyftprojekteringen och lämnar till patienten för att få ett godkännande av fastighetsägaren, alternativt inhämtar förskrivaren godkännande själv. Tekniker lämnar tekniska uppgifter i samband med lyftprojektering gällande föreslagen lösning. Både förskrivare och tekniker ska arkivera det skriftliga godkännandet.
Lånevillkor
Lånevillkor -patientinformation
Lånevillkor stor text - patientinformation
Lånevillkor engelsk version - patientinformation
Lånevillkor ska alltid lämnas ut vid förskrivning av individmärkta hjälpmedel för att säkerställa att patienten och/eller närstående har tagit del av gällande villkor. Den kan även användas vid förskrivning av övriga hjälpmedel.
Patienten informeras om lånevillkoren. Förskrivaren dokumenterar i journalen att informationen har lämnats ut. Se alltid till att använda det senast uppdaterade dokumentet.
Andningshjälpmedel och tillbehör
Rutin vid förskrivning av andningshjälpmedel och tillbehör
Antidecubitusmadrass
Lån av antidecubitusmadrass - patientinformation
Lån av antidecubitusmadrass är en skriftlig information till den patient som får en madrass utprovad. Den innehåller information om madrassen och en checklista som förskrivaren ska gå igenom med patient/närstående/personal.
Cykel
Lån av cykel till barn och ungdom - patientinformation
Lån av cykel till barn och ungdom är en skriftlig information till den patient som får en cykel utprovad. Den innehåller en checklista som stöd för förskrivaren vid genomgång av hur cykeln fungerar. I förskrivarens ansvar ingår också att se till att den som ska cykla och närstående/personal erhåller tillräcklig kunskap för att kunna hantera produkten.
Elrullstol
Det som är märkt patientinformation kan lämnas till patienten.
övriga dokument handläggs av förskrivare, fysioterapeut/sjukgymnast och läkare.
Så går det till att låna en elrullstol, text
Så går det till att låna en elrullstol, bild
Lån av elrullstol - patientinformation
Lån av elrullstol engelsk version - patientinformationChecklista A1 Individuell behovsbedömning elrullstol
Checklista A2, A3 Fördjupad bedömning av körförmåga och körträning elrullstol
Checklista A4 Läkarutlåtande elrullstol Arbetsterapeutens samråd med läkareChecklista A5 Bedömning av gångförmåga vid elrullstolsförskrivning - fysioterapeut/sjukgymnastChecklista B1 Körträning med elrullstol
Checklista B2 Körjournal elrullstol - lämnas ut till patientenChecklista B3 Överenskommelse för dubbelkommando- lämnas ut till patienten
Checklista C Uppföljning av elrullstol - stöd till förskrivare vid uppföljningChecklista D Utprovning av eldriven rullstol med vårdarstyrning
Lån av elrullstol är en skriftlig information till den patient som får en eldriven rullstol utprovad.
Informationen ingår i det ansvar som förskrivaren har att informera patienten, så att denne har tillräcklig kunskap för att kunna hantera produkten.
I Lån av elrullstol får patienten information om bl a ansvar, skötsel, laddning, resor, felsökning och försäkringsskydd. Lån av elrullstol lämnas till patienten av förskrivaren.
För att underlätta för förskrivare vid utprovning, inträning, uppföljning och utvärdering av elrullstol kan ovanstående checklistor användas.
Epilepsilarm
Rutin vid förskrivning av epilepsilarm och tillbehör
Lån av epilepsilarm - patientinformation
Fristående toalettsits med inbyggd lyftanordning
Ställningstagande till fristående toalettsits med inbyggd lyftanordning ska föregås av noggrann bedömning av individens förutsättningar i förhållande till aktivitet och omgivningsfaktorer.
Förskrivaren identifierar och värderar risker innan förskrivning av fristående toalettsits med inbyggd lyftanordning kan ske. Checklista kan användas av arbetsterapeut i den individuella behovsbedömningen.
Hjälpmedelskonsulent kan kontaktas för konsultation.
Checklista Fristående toalettsits med inbyggd lyftanordning
Förstoringsglas
Lån av förstoringsglas- patientinformation
Lämnas till patienten för att informera att det finns brandrisk vid förvaring av förstoringsglas i solljus.
Hygienstol med hjul
Lån av hygienstol med hjul - patientinformatiom
Lån av bygienstol med hjul är en skriftlig information till den patient som får en hygienstol med hjul utprovad. Den innehåller en checklista som stöd för förskrivaren vid genomgång av hur hygienstolen fungerar. I förskrivarens ansvar ingår att se till att användaren och/eller närstående/personal har tillräcklig kunskap för att kunna hantera produkten.
Kompressionsstrumpa armar och ben
Rutin vid förskrivning av kompressionsstrumpa för armar och ben
Rullstol manuell
Tips och råd vid förskrivning av manuell rullstol
Lån av manuell rullstol - patientinformation
Lån av manuell rullstol är en skriftlig information till patient som får en manuell rullstol utprovad.
Den innehåller en checklista som stöd för förskrivaren vid genomgång av hur rullstolen fungerar. I förskrivarens ansvar ingår att se till att rullstolsanvändaren och/eller närstående/personal har tillräcklig kunskap för att kunna hantera produkten.
Ortoser
Ortoser som förskrivs som hjälpmedel är belagda med egenavgift. Högkostnadskort för ortoser beställs från Länsservice (Material) art nr 14520.
Enklare elastiska ortoser beställs från Länsservice (Material).
Övriga ortoser förskrivs från ortopedteknisk avdelning.
Peruker
Förskrivning/beställning av peruk
Information till dig som ska få peruk utprovad- patientinformation
Förskrivande/beställande verksamhet skickar blanketten, Förskrivning/beställning av peruk i två exemplar till patienten. Båda exemplaren lämnas till frisören varav en del ska bifogas fakturan. Till patienten lämnas informationsblanketten Information till dig som ska få peruk.
Rollator
Checklista vid val av rollator
Checklista vid utprovning av rollator
Lån av rollator - patientinformation
Ställningstagande till gånghjälpmedel ska föregås av noggrann bedömning av individens förutsättningar i förhållande till aktiviteten och i vilken omgivning rollatorn ska användas.
I förskrivarens ansvar ingår också att se till att rollatoranvändaren och närstående/personal erhåller tillräcklig kunskap för att kunna hantera produkten.
Information om Lån av rollator är en skriftlig information till den patient som får en rollator förskriven.
Ramper
Lån av ramper- patientinformation
Information vid lån av ramper är en skriftlig information till patient som får portabla ramper förskrivna.
Informationen innehåller en checklista som stöd för förskrivaren vid genomgång av hur ramperna får användas och risker. I förskrivarens ansvar ingår att se till att användaren och/eller närstående/personal har tillräcklig kunskap för att kunna hantera produkten.
Samtalsapparat
Checklista uppföljning samtalsapparat
Sittdyna
Lån av sittdyna - patientinformation
Lån av sittdyna är en skriftlig information till patient som får en sittdyna utprovad.
Den innehåller en checklista som stöd för förskrivaren vid genomgång av hur sittdynan fungerar. I förskrivarens ansvar ingår att se till att användaren och/eller närstående/personal har tillräcklig kunskap för att kunna hantera produkten.
Ståskal
Checklista vid förskrivning av ståskal e-post
Checklista vid förskrivning av ståskal post
Checklista vid förskrivning av ståskal ska skickas av fysioterapeut till Ortopedteknik inför tillverkning av ståskal som ska användas i ståstöd.
Säng
Lån av säng - patientinformation
Lån av säng är en skriftlig information till patient som får en säng förskriven.
Informationen innehåller en checklista som stöd för förskrivaren vid genomgång av hur sängen får användas och risker. I förskrivarens ansvar ingår att se till att användaren och/eller närstående/personal har tillräcklig kunskap för att kunna hantera produkten.
TENS-apparat
Lån av TENS-apparat - patientinformation
Återlämning av TENS-apparat - brev
Påminnelse återlämning av TENS-apparat- brev
Lån av TENS-apparat är en skriftlig information till patient som får en TENS-apparat utprovad.
Den innehåller en checklista och instruktioner till patienten som stöd för förskrivaren vid genomgång av hur TENS-apparaten fungerar. I förskrivarens ansvar ingår att se till att patienten och/eller närstående/personal har tillräcklig kunskap för att kunna hantera produkten.
Brev angående Återlämning av TENS-apparat kan användas för att påminna patient/anhörig att återlämna hjälpmedel.
Tips för att hålla sig varm
Tips för att hålla sig varm- patientinformation
Tips för att hålla sig varm är en skriftlig information till patient som har svårigheter att hålla värme i väderlek med kyla, fukt och vind.
Tyngdtäcke
Information om politikens beslut gällande tyngdtäcken
Flytt inom länet
Information om ansvarsfördelning vid flytt inom länet
En förtydligande information gällande ansvarsfördelning och tillvägagångssätt vid flytt inom länet finns framtagen från Länsservice.
Flytt till eller från länet
Inrapportering vid flytt till länet - blankett
Inrapportering vid flytt från länet - blankett
När en patient flyttar till eller från länet gäller huvudprincipen att endast de nödvändiga hjälpmedlen ska tas med. Vilka hjälpmedel som omfattas beslutas av förskrivaren i samråd med hjälpmedelskonsulent. Förskrivaren svarar för att överrapportera de aktuella hjälpmedlen och uppföljningsansvaret till förskrivaren på den aktuella bostadsorten. Länsservice svarar för kontakten och betalningsöverenskommelsen med den aktuella hjälpmedelscentralen. Inför denna kontakt behöver Länsservice vissa uppgifter som rapporteras in på blankett ovan.
Moteringsbeställning av fast monterat hjälpmedel
Monteringsbeställning - blankett
När ett hjälpmedel ska monteras i personens bostad och viss åverkan görs på väggar, tak eller dörr ska denna blankett användas. Blanketten Monteringsbeställning kan även tillhandahållas av tekniker.
Specialanpassning
Vid utprovning av hjälpmedel ska man, så långt som möjligt, tillgodose brukarens behov genom val av rätt hjälpmedel och genom att utnyttja de anpassningsmöjligheter som finns inom leveratörens tillbehörssortiment.
Innan en specialanpassning initieras ska förskrivaren undersöka om det finns alternativa hjälpmedel som kan tillgodose patientens behov. Kontakta hjälpmedelskonsulent och diskutera möjligheter och eventuella alternativ.
I undantagsfall, när befintliga hjälpmedel inte täcker det individuella behovet, kan det bli aktuellt att specialanpassa ett hjälpmedel.
En specialanpassning initieras av dig som är förskrivare via arbetsorder i webSesam.
Vid specialanpassning ansvarar förskrivaren för både hjälpmedlets särskilda konstruktionsegenskaper och den funktionella riskanalysen, medan den tekniker som utfört själva anpassningsarbetet ansvarar för den tekniska riskanalysen.
En specialanpassning innebär att man tillverkar eller omkonstruerar ett hjälpmedel för att passa en enskild patient. Produkten ska vara märkt så att den kan identifieras och tillverkaren spåras.
Handhavande vid specialanpassning
Utvärdering av förskrivet hjälpmedel
Utvärdering av förskrivet hjälpmedel genom användning av GAS
För uppföljning och utvärdering av förskrivet hjälpmedel kan "Goal attainment scaling", GAS, måluppfyllelseskala användas.
Återlämning av hjälpmedel
Återlämning av hjälpmedel
Brev angående Återlämning av hjälpmedel kan användas för att påminna patient/närstående att återlämna hjälpmedel.
- Som påminnelse till de personer som har flyttat till annat län och tagit med sig sina hjälpmedel utan att meddela förskrivaren. Vid flytt till annat län, se under rubrik Flyttärende/Flytt till och från länet.
- Vid de tillfällen då hjälpmedel ska återlämnas och patienten inte går att nå per telefon.
- När en person avlidit då närstående inte går att kontakta på annat sätt.
Om hjälpmedlen inte återlämnats tag kontakt med hjälpmedelskonsulent.
Återlämning/retur av hyrda hjälpmedel till Länsservice
Återlämning/retur av hjälpmedel utsatt för smitta
Retur av hjälpmedel/ Retur av hjälpmedel utsatt för smitta
Returblankett
Innan återlämning av hjälpmedel till Länsservice ska dessa vara väl rengjorda och uppmärkta.
Särskild returblankett finns att skriva ut. Märkning är extra viktig när tillbehör/komponent returneras så att tillbehöret/komponenten förs av från rätt individ.
Om hämtorder görs i webSesam, hämtas hjälpmedlena inom 5 arbetsdagar.
Återköp av lagerhållna artiklar från Länsservice
Återköp av lagerhållna artiklar - blankett
Köpartiklar som är lagervara kan återlämnas till Länsservice inom 14 dagar.
Viktigt att varan märks upp ordentligt och att denna blankett bifogas returen.
OBS! Köpartiklar som är beställningsvara återtas ej.
Försäkringsärenden (skadade/förlorade hjälpmedel)
Handläggning av försäkringsärenden (skadade/förlorade hjälpmedel)
Inrapportering till Länsservice:
Blankett B2 - Inrapportering skadade/förlorade hjälpmedel (Regon, privata vårdgivare)
Blankett B3 - Inrapportering skadade/förlorade hjälpmedel (Kommun)
Underlag för ev. vidare handläggning av krav från vårdgivare:
Blankett - Underlag för ersättningskrav (Regionen)
Blankett - Underlag för ersättningskrav (kommun, privata vårdgivare)
Överrapportering av hjälpmedel - Rutin
Rutin - Överrapportering av hjälpmedel