
-----------------------------------------------------------------------------------
Nytt om nya SITHS
Inera har beslutat om nytt lanseringsdatum för portalprojektet vilket blir under senare delen av januari 2024
Viktig information om nya SITHS e-ID
Inera har tagit fram en ny SITHS-lösning. Vi närmar oss datum för lansering och driftsättning. Den största skillnaden för kortanvändaren är att beställda SITHS-kort kommer att skickas ut till kortanvändarens folkbokföringsadress, istället för att skickas till sjukhusens kortkontor.
Aktivering av ordinariekort
I den nya lösningen behöver man besöka sitt kortkontor för att aktivera kortet. Alla ordinariekort har säkerhetsnivå LOA 3. Boka tid i bokningskalendern (Sjukhusen har en bokningskalender, samma som för foto).) för att aktivera kortet. Vi ser över möjligheten att utse kortadministratörer även på de mindre orterna där vi har Hälsocentraler. Bokningrutiner vid mindre kortkontor behöver planeras.
Utgivning av Reservkort
I de nya kraven (säkerhetsnivå kallad LOA3) behöver två behöriga kortadministratörer vara på plats för att genomföra aktivering (gäller reservkort) därför är det viktigt att kortadministratörerna kan planera besöken med bokade tider.
Reservkort kommer också utges med LOA3 men det kommer i ett senare skede.
Förändringar i den nya SITHS-lösningen
- Kod för underskrift kommer att tas bort. Nuvarande kort har både legitimeringskod och underskriftskod (pin1 och pin2). I den nya lösningen levereras (grundutförande) med endast en kod (pin1) som används vid legitimering och för underskrift. Vid behov kan underskriftskod (pin2) genereras.
- De nya korten kommer inte att ha någon e- telia legitimation.
- Vi släpper kravet för foto på SITHS. Det blir valbart. Med eller utan foto anges vid beställning.
Beställningsstopp
Från och med den 11 april 2023 är det stopp för beställningar av SITHS-kort.
Beställda Ordinarie kort som inte aktiveras måste aktiveras före stoppdatumet 11 april.
Om du har ett kort som löper ut inom närmaste 1-2 månaderna är det bra om ett nytt SITHS-kort beställs så snart som möjligt.
Lansering vecka 19
Vecka 19 (8-12 maj 2023) lanseras nya e-ID Portal (verktyg för kortutgivare) och Mina sidor och vi då kan beställa kort i den nya lösningen.
Måndag 8 maj kl 12.00
- Nuvarande SITHS admin (verktyget för utgivare) och Mina sidor stängs ned.
- Nedstängning varar under 2 dygn
- Beställda kort som inte hämtas ut/aktiverats kommer att spärras.
- Inloggning till Pascal och NPÖ kommer att fungera under nedstängningen som är ca 2 dygn
Syftet med SITHS-kort är framförallt att uppfylla nationella krav på säkerhet och identifiering vid inloggning och signering i system där patientinformation hanteras.
För Region Norrbotten (organisationen) innebär detta :
- En gemensam standard för identifiering och digital signering
- En högre säkerhet vid inloggning till olika IT-system/tjänster och inpassering till arbetsplatser
Beställningsportal för SITHS-kort och passage
Vårdsystem kräver SITHS-kort
2011-12-22 11:05:00
Från 2011 har den personal som haft behov av att logga in i mina vårdkontakter, arbeta i kvalitetsregister samt de som signerar e-läkarintyg fått ett SITHS-kort.
Fler vårdsystem kräver SITHS-kort
Behöver du SITHS-kort!
2012-03-06 12:59:00
SITHS kort behövs för många tjänster som kräver inloggning bl a E-dos, (tidigarePascal) krävs för inloggning.
Viktigt att du beställer SITHS kort i god tid för det kan ta upp emot 2 veckor att få det.
Läs mer här
Hur får jag ett SITHS-kort?
2011-11-21 12:56:00
Det är närmaste chef som beställer SITHS-kortet med hjälp av beställningsblanketten som finns att hitta till höger på sidan. Korthandläggningsenheter för fotografering och utlämning av kort finns på varje sjukhus och Regionhuset.
Hur får jag ett SITHS-kort?
Är du privatvårdgivare?
2011-11-21 10:30:00
Här hittar du information om hur du får rätt programvara till din dator för att kunna använda SITHS-kort.
Privata vårdgivare