E-frikort är en tjänst som ska underlätta hanteringen av högkostnadsskydd inom hälso- och sjukvården.
Syftet med tjänsten är att underlätta för vårdpersonal vid allt arbete kring högkostnadsskydd, samt ge alla patienter rätt till frikort som de är berättigade till.
Viktigt!
Den 21 September 2023 , 22:00-23:00 Installeras en ny version av eFrikort
E-frikort version 4.0
Den 21:a september 2023 uppgraderas eFrikort till version 4,0.
Den nya versionen innehåller några mindre förbättringar och rättningar:
- Ny funktion är den förändrade efterregistreringssidan.
Det kommer inte längre att vara möjligt att efterregistrera med fritext, samt att nu måste både vårdgivare och vårdenhet väljas och uppgifterna hämtas från HSA-katalogen.
Användarhandbok 4.0
E-frikort version 4.0
Den 21:a September kom en ny version av eFrikort (4.0).
Mer information om den nya versionen
Tjänsten har till uppgift att:
- ersätta den pappershantering som idag finns för frikort.minska de kostnader som är förknippade med hanteringen.
- minska följdkostnader som uppstår p.g.a. brister i den manuella hanteringen. Exempelvis krediteringar.
- ge patienter sin rätt till frikort, oavsett tidigare vetskap om regelverket kring dessa.
- verka över vårdhuvudmansgränser, då frikort gäller nationellt.
Underlätta för patienten
Vid manuell hantering av högkostnadsskydd krävs det att patienten själv ansvarar för de kvitton en vårdkontakt genererar. Detta leder till att flera patienter inte får ta del av frikort trots att de enligt lag har den rätten. Med e-frikort underlättas detta för patienterna, och alla, oavsett förmåga, får rätt till sina frikort.
Då betalningar registreras direkt i tjänsten, och är åtkomliga för vårdpersonal, minskar risken att patienten behöver betala mer än högkostnadsgränsen, och behovet av återbetalning reduceras.