E-frikort är en tjänst som ska underlätta hanteringen av högkostnadsskydd inom hälso- och sjukvården.
Syftet med tjänsten är att underlätta för vårdpersonal vid allt arbete kring högkostnadsskydd, samt ge alla patienter rätt till frikort som de är berättigade till.
E-frikort version 3.1
Den 18:e september 2019 uppgraderas eFrikort till version 3.1.
Den nya versionen innehåller några mindre förbättringar och rättningar:
- Historiska frikort sorteras på datum.
- Historiska frikort visas även i vyn Visa avgifter.
- Sessionstiden, dvs. tiden för automatisk utloggning, är nu åter 60 minuter. Den har felaktigt varit satt till 30 minuter.
- Under Hantera Person är det möjligt att välja ”Spärra export” om patienten inte vill att fysiska frikort ska skickas ut.
Användarhandbok eFrikort 3.1
E-frikort version 3.0
Den 25:e april 2018, i samband med att journalsystemet VAS uppgraderades, kom en ny version av eFrikort (3.0).
Mer information om den nya versionen
Tjänsten har till uppgift att:
- ersätta den pappershantering som idag finns för frikort.minska de kostnader som är förknippade med hanteringen.
- minska följdkostnader som uppstår p.g.a. brister i den manuella hanteringen. Exempelvis krediteringar.
- ge patienter sin rätt till frikort, oavsett tidigare vetskap om regelverket kring dessa.
- verka över vårdhuvudmansgränser, då frikort gäller nationellt.
Underlätta för patienten
Vid manuell hantering av högkostnadsskydd krävs det att patienten själv ansvarar för de kvitton en vårdkontakt genererar. Detta leder till att flera patienter inte får ta del av frikort trots att de enligt lag har den rätten. Med e-frikort underlättas detta för patienterna, och alla, oavsett förmåga, får rätt till sina frikort.
Då betalningar registreras direkt i tjänsten, och är åtkomliga för vårdpersonal, minskar risken att patienten behöver betala mer än högkostnadsgränsen, och behovet av återbetalning reduceras.